fredag 21 oktober 2011

praktik nummer ett, check.

Det har varit 4 intressanta, men intensiva dagar, på habiliteringen i Motala.
Jag har bl.a. fått träffa flera ungdomar/vuxna med autism (fick utföra ett test på en 17 årig pojke som bestämde sej efter halva testet att sluta prata med mej, sådär lagom kul. Men fick lära mej att man inte kan vänta ut en person med autism eftersom de inte uppfattar tystnad som något konstigt och ser det inte som ett tecken på att man helt enkelt vill att de ska svara..) Jag har också träffat flera ungdomar med Downs Syndrom, och det är en målgrupp som jag absolut vill jobba med i framtiden!

Det roligaste har nog ändå varit att ALLT har gått på svenska (vardagslyx) och att alla på stället har verkligen visat sina bästa sidor. De frågar en massa och vill verkligen veta i princip allt om en (jag (!) har t.o.m. pratat politik på kaffepauserna, när frågan om svenskans ställning i Finland än en gång kom på tal och jag påmindes igen om hur bra dendär tvåspråkigheten skulle vara att ha. Tror det blir kommer att finnas högst upp på min julklappslista till tomten i år...). Men diskussionerna kanske blev lite väl personliga då ena kuratorn högt och ljudligt och utan hämningar berättade om sitt senaste gynekologbesök (men såna är svenskarna, bara att vänja sej.)

generösa är dom också (svenskarna då alltså, inte gynekologerna.. eller vad vet jag...), och hem fick jag med mej en massa broschyrer om "sådant som kan vara bra att ha, och lättläst är det åxå"

Idag har jag städat så nu är det skinande rent i lägenheten (man ser ju golvet nu)
Jag har varit till bibban och lånat lite böcker (rätt så självklart)
Jag har skypat med min mamma som är långt borta och leker kines (eller hon sover högst antagligen nu och kanske inte leker så mycket..)
Jag har tränat och duschat och anser att fredagsmyset nu kan sätta igång! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar