söndag 21 augusti 2011

Dagens historielektion

men först ska ja komma ihåg att meddela mina nära och kära att jag nu har ett svenskt telefonnummer (ifall om att ni vill ha/behöver den nummer kan ni släng iväg ett mejl på fejjan eller nåt)

Idag har jag varit turist i Linköping.

kullerstensgator

doft av tjära

små söta gator

mysfaktor 1000

Dessa bilder är tagna från Gamla Linköping (stället kallas för Stadskvarteren). Hela historien bakom detta är faktiskt rätt så häftig. Alla byggnader som finns här har flyttats hit från Linköpings centrum i och med att Linköping växte fort på 4o-talet och stora delar moderniserades. Tack å lov fick någon den fantastiska idén att bevara det gamla centrumet, genom att flytta det en bit utanför stan. Så, såhär såg det exakt ut förr i Linköping :)

vallaskogen - en oas mitt i staden
Om man tar en kort promenix genom Vallaskogen (som idag är ett naturreservat) och sisådär 4oo hektar stort kommer man till något som kallas för Valla gård.

Valla gård (eller Valla fritidsområde) är den lantliga delen av Gamla Linköping. Enligt mig är detta barnens paradis eftersom där finns en stor lekpark och djur i mängd å massor. Jag trivdes iallafall bra där ;)

Valla gård - med sitt STORA stall (de´du Moa)

vem är det som egentligen blir sjuk?
där Valla gård tar slut skymtar universitetsområdet i bakgrunden

Så detta har jag ägnat mej åt idag.

Annars har jag inte gjort så mycket. Varit på ett svettit, men gratis jumppa pass (glömde visst att packa med mej min kondition, den bara måste vara där hemma nånstans...)

Roligast idag:
förutom svenskarnas sätt att bara vara som får en att bli på sånt bra humör så får bilden nedanför åxå beskriva något roligt från denna händelserika dag
jag gick hem igen via Vallaskogen och hörde plötsligt något som brakade å knakade från en hage i skogen. Wow tänkte jag, har dom gotlandsruss här. Nu ska ja stanna å fota då den kommer fram. Men t.o.m jag ser ju att dedär är en ko. Typiskt.
 

2 kommentarer:

  1. supermysit :) sånt där sku ja å ha vila göra ida istället för att försöka studera :/

    SvaraRadera
  2. Kossor i skogen e ju häftit! :) Men nu vet du vart ja ska å snoka när ja kommer ti Linköping ;)

    SvaraRadera