lördag 27 augusti 2011

venetziansk

är en av de bästaste sakerna som jag vet och en av de sakerna som jag missar i år, eftersom nåt sånt inte firas här. men tror jag ska överleva (pappa lovade att smälla en raket eller två för mej åxå)

så för att lindra min ångest har jag istället gått på stan och lunchat med Paula (utbytesstudent från Finland) och besökt turistbyrån:

turist javisst!
Igår fick jag nämligen en ypperlig idé, att skriva upp alla saker man typ "måste" se då man är i Linköping samt roliga/fina/intressanta saker som kan tänkas finnas i närheten och som åxå ska upptäckas under hösten.

Så jag tog min cykel och trampade iväg mot Berg (1okm norr om Linköping) för att få se Bergs slussar, som anses vara Göta Kanals största sevärdhet

utsikten på min cykelutflykt var  inte så pjåkig

Väl framme fick jag ta del av då passagerarfartyget M/S Wasa Lejon skulle ta sig genom alla slussar
Bergs sluss

 Längre fram kommer följande sluss
Oscars sluss

Sen kommer man till det egentliga, nämligen denna berömda slusstrappa som består av 7 sammankopplade slussar

Carl Johans slussar

där båtarna lyfts eller sänks hela 18,8 m för att överbrygga nivåskillnaden till sjön Roxen
Då hade man sett det. Imponerad, nja. Tyckte mer om att traska längs Göta Kanal åt andra hållet där det var riktit fint och mysigt. Så visst förstår jag charmen med att åka båt längs denna kanal..




Roligaste idag
tack
Gjorde verkligen inte om mitt misstag från i onsdas, utan plockade åt mej allt (nästan). Fick t.o.m. gå till ett café och fråga om en större plastpåse så att jag skulle få hem allt. Här ska de bli äppelmos! :)
 

1 kommentar:

  1. trevlig villaavslutning! rolit ere nåo, men it missar do na som do it får upplev mang år framåt, Linköping däremot e en engång-i-livet upplevelse! :)

    SvaraRadera