måndag 22 augusti 2011

första "riktiga" skoldagen

idag satte då introduktionsveckan på HU (HälsoUniversitetet) igång för oss utbytesstudenter.
här håller vi hus - man vet att man är på ett universitetsområde då man kollar in vägen
vid Linköpings Universitet - alla föreningar har sina logon målade på vägen in till campusområdet


Nåväl, vi är ett gäng på hela 43st (en STOR grupp eftersom det normalt brukar vara dubbelt färre utisar på HU). Men gott så. Vi inledde dagen starkt med att vänta typ 30min på att alla hade hittat till rätt föreläsningssal. Klockan var då 9.3o och svenskarna kommer med den inledande frågan:

- "Who drinks coffee? Put your hands up"

Det var förstås dax för dagens första fika :) Så där satt vi i cafeterian med kaffekopp i ena handen å en bulle i den andra å försökte lära oss varandras namn, varifrån vi kom och vad vi studerade. Vi är ett mycket blandat gäng med utisar från bl.a. Finland, Danmark, Tyskland, Schweiz, Nederländerna, England, Spanien, Frankrike, Mexiko, Brasilien, Kina och Kenya.

Tydligen utmärkte jag mig på något sätt (eller så såg jag bara konstig ut, pratade oförståelit eller bara annars hade en sån trevlig intonation, som Jasmine från Nederländerna tyckte) eftersom de flesta senare kom ihåg mitt namn, att jag kom från Finland OCH att jag kunde svenska (har förklarat MÅNGA gånger hur det är med svenskan/finlandssvenskar i vårt fagra hemland..)

Att man kan svenska innebär tydligen detsamma som att veta allt om utbildningar/program i Sverige, hur hälsovårdssystemet fungerar, var man kan hitta billiga cyklar, hur man snabbast hittar till campuset och till stan, var de bästa restaurangerna/krogar/nattklubbar finns osv.

En gemytlig första skoldag. Hoppas hela veckan fortsätter i samma lugna tempo.


Har åxå testat på yoga för första gången i hela mitt liv och det var över förväntan. Egentligen skulle jag träffa en kille som skulle visa mej deras gym och ge mej ett personligt träningsschema (detta förstås gratis) men eftersom han blivit sjuk erbjöds jag att testa kvällens power yoga pass. Killen som drog det hela tyckte absolut jag skulle testa något nytt och han påpekade att han inte var en sån som kunde slå knut på sej själv (skulle dock ha blivit mer imponerad om han faktiskt skulle ha kunnat det, eftersom killen själv såg ut som en köttbulle)

Dagens bästa
alla härliga utisar som man fått bekanta sig med idag. Som en liten bonus har jag fått lära mej lite swahili (jambo = hej, habari yako = hur mår du) samt lärt ut en del väl användbara svenska ord såsom "universitetssjukhus", "framtid" och "knäckebröd"... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar