torsdag 18 augusti 2011

ensam och övergiven

Crisu har nu åkt hem till Pampas igen för att om sisådär en vecka packa bilen full (med sina egna saker denna gång) och köra tillbaks hit igen *me like*. Jag är alltså ensam och övergiven ett tag. Men inte länge till, får nämligen en inneboende från hemmaplan tills crisu kommer tillbaka.

gissa vad vi har gjort idag?



Cyklat.

vi har t.ex. cyklat längs med Kinda Kanal. Där var det fint. Visste ni att kanalen består av 15 slussar och att totalsträckan är 80km, med en höjdskillnad på 52,5m?  Nu vet ni. :)

Kinda kanal

lagom snoffsiga hus längs med kanalen



Vi har åxå inspekterat centrum och varit in i flera butiker. Det finns det många av. Jag har dock lite svårt att orientera mej i stan, men skyller på att vägarna svänger så konstit å att det finns så många olika torg att blanda på..stora torget, lilla torget, trädgårdstorget...jaa ni förstår..

cykelparkering på stora torget


en sånhär finns åxå vid universitetet dit det annars tar 8 minuter att cykla

En annan teori till att det finns brister i mitt lokalsinne är att min cykel går så fort i nerförsbackarna och då hinner jag inte alltid uppfatta vilken väg jag är på eller vilken väg jag ska svänga in på. Men snabbt har jag kunnat konstatera att domkyrkan är ett ypperligt kännetecken då det gäller att orientera sig i stan. Den är nämligen omöjlig att missa. Utmärkt! (även McDonaldsskylten i området Ryd anses vara ett bra kännetecken?)
Linköpings Domkyrka


domkyrkan är 110m lång och tornet är 107m högt!

Förutom att jag har svårigheter med att välja vilket gym jag ska börja besöka regelbundet under hösten så anser jag mej vara redo inför skolstarten imåron eftersom både en kalender och en skolväska är införskaffad.


Dagens bästa
- "Aa, men en hemförsäkring fixar vi enkelt åt dej. Säj bara ditt personnummer så ordnar det sej"
- "eeh, jag har inget svenskt personnummer. Jag är här på utbyte bara en termin..."
-"ahaa...okeej..men varifrån kommer du då?"
- "från Finland"
-" jasååå från Finland. Men ni pratar ju hur bra svenska som helst. Ni har ju inte ens någon brytning"

Nej just det. Finlandssvensk var det. 

2 kommentarer:

  1. du måst ha träna på ti tala svensk saan du va lill....eller hur de nu va :)

    SvaraRadera
  2. väldigt intressant fakta om sevärdheterna!

    SvaraRadera